Nikmat Terindah!

6.12.12 16 Comments A+ a-


Bismillahi Rahmani Rahim


Entri reupload 


Ini entri reupload buat kali ketiga berturut-turut..
Baik, jadi kebetulan pulak ada entri berturut-turut pasal emak kesayangan..
Jadi saya habiskan reupload yang ni dulu ok:)

Sila nikmati:)






Nak tanya ni..
Siapa kat sini orang Johor! Sila......angkat kening:) heh heh
Bagus..mengikut arahan haha..
Balik kampung adalah sangat seronok tahu..
Balik kampung jadi 2-ronok kalau adik beradik dan anak buah yang ramai balik jugak..
dan balik kampung jadi laaagi beronok-ronok kalau cuti yang diluluskan ketua jabatan diambil lagi lama..



Ok, hari tu aku balik kampung..
Ya, kampung aku di Muar Johor..
Amacam? rasa bangga tak sekarang bila tahu aku orang Johor :D 
Astaghfirullah tak baik riak bahaha..
Perjalanan balik sangat mengasyikkan..
Jem di Seremban dan Nilai tak pernah gagal menggamit perasaan ini..
Terima kasih PLUS..






Sobs sobs..
Terubat rihinduhu disanubari bila dapat peluk bonda tercinta ni :)
Sebab kat Muar ramai masyarakat Jawa, kat rumah wajibul ghunnah untuk cakap London Jawa heh heh..
"Kabare kang?Gawe opo sak iki?Wes mangan opo urung?"
Tu bahasa harian je tu:)






Apa yang menarik kat kampung aku?
Uih banyaak..






Menghirup tiupan angin segar yang sepoi-sepoi bahasa jawa yang berhembus dari kebun getah dan sawit belakang rumah adalah saat manis yang sukar digembarkan..
Oh harumnya mewangi..
Macam pakai pewangi tanpa alkohol yang boleh digunakan untuk bersolat..






Main futsal tiang gol selipar jepun bersama-sama anak buah dan anak jiran sebelah adalah kemestian..
Main dengan budak keciklah best..baru aku dapat tunjuk skill haha..





Tapi...





Yang paling meruntun nafsu





Yang paling best





Bila balik kampung ni ialah...





Tak lain tak bukan...





Bukan pun tak lain tak...





Lain tak pun bukan-bukan..haha






Goreng Tepung vs Sambal Tumis
Sarapan kegemaran aku dan mungkin kau-kau jugak..

Adunan doh tepung gandum cap sauh kapal yang diuli sebati..
Dicampur hirisan bawang dan ketulan kentang segar yang dipotong empat segi kecil-kecil..
Kemudian diuli semula bersama-sama ikan bilis yang dibuang tahinya..dan kepalanya juga..
Digoreng rangup krupp krupp dengan minyak masak cap kelapa sawit felda..
Dicecah bersama sambal tumis telur puyuh masa panas-panas..
Ouh! Menggamit pengeluaran saliva pada tahap super!
Slruuppp!


Terima kasih emak atas tajaan sarapan yang masih lagi terbayang-bayang ni..
Its finger licking good yo'




Sarapan kegemaran anda apa pula?:)



16 komen

Write komen
cik mun
AUTHOR
December 6, 2012 at 1:44 AM delete

dapat balik rumah memang best..klu balik konfem mak masak nasi lemak..sadapppp.

Reply
avatar
BiskOt
AUTHOR
December 6, 2012 at 2:02 AM delete

nasi lemak yg terhindar dr belacan.. itu sarapan kegemaran, selain nasi kelabu.. eh kerabu :DD

Reply
avatar
Fendy
AUTHOR
December 6, 2012 at 3:32 AM delete

memang aku tunggu sarapan2 best dari mak aku...

Reply
avatar
December 6, 2012 at 4:21 AM delete

suka sarapan dengan nasi lemuni. selalu dapat makan bila balik kampung.
memang bersyukur sangat.

Reply
avatar
December 6, 2012 at 5:06 AM delete

dok sempada johor, somi org johor.. so kite pun org johor jugak:)

Reply
avatar
kiru magu
AUTHOR
December 6, 2012 at 5:14 AM delete

haha!muke eksited sgt tak boleh belah tu..plus tak jeles pun dpt blk,gue esok pun berangkat pulang kejap...KL,aku datang!!!

Reply
avatar
Razfira
AUTHOR
December 6, 2012 at 6:20 AM delete

saya org johor! :)

bile tgok komik ni, rindu nak balik kg... huwaaaaaaaaaaaaaaa

Reply
avatar
December 6, 2012 at 6:29 AM delete

hai orang johor... ana orang johor juga kekekeke

Reply
avatar
plain83
AUTHOR
December 6, 2012 at 7:34 AM delete

oh muar rupanya...aku ada beberapa orang member asal muar ^^

ko panggil tu goreng tepung ea? orang utara paggil tu cucoq bilih XD

Reply
avatar
December 6, 2012 at 11:24 PM delete

oh, goreng tepung? ingatkan apa tadi. Cucur atau jemput rupanya lah ye?

Reply
avatar
Aujinz
AUTHOR
December 6, 2012 at 11:28 PM delete

Orang Johor.. aku tau dah.. Orang Muo aku tau dah... sekarang aku nak tanya.. ko tau tak aku pun orang MuO, Johor?.. kah kah kah...


Cengkodok Ikan bilis cicah sambal tumis.. perghhhh.. pepanas.. pergh...

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
December 7, 2012 at 12:29 AM delete

K-Drama : Sepasang Kasut..

bila nak sambung..

Reply
avatar
keri ikhwan
AUTHOR
December 7, 2012 at 3:51 AM delete

Satu kampung ngan ojin la ni...
suatu hari nanti pasti aku smpai Muar.. :D

Reply
avatar
cEro
AUTHOR
December 9, 2012 at 5:41 AM delete

Org johor rupenye...
Org kmpung Aujinz lagi plak..

Aku suka sarapan ringkas je, roti sapu kaya dgn air milo panas..
Tp kalo mak aku buat, bihun goreng dgn extra bawang goreng!
Peeeeerrrgghhhhh!!!!

Reply
avatar
nazha anua
AUTHOR
December 9, 2012 at 4:11 PM delete

err..lambat lagi la bang yang tu:)

Reply
avatar
nazha anua
AUTHOR
December 9, 2012 at 4:11 PM delete

selamat datang orang johor dan bukan johor:)

Reply
avatar