Seni 20 Sen

17.1.13 22 Comments A+ a-




Bismillahi Rahmani Rahim




Budak zaman internet segera listen listen listen let me speak sekarang sangat kerek..
Bila nampak duit syiling bersepah mereka akan pun buat dek..
Kalau bagi duit raya seringgit dua, biasanya dibalas dengan cebikkan berbanding terima kasih..
Aku masa kecil sangatlah tak dimanjakan dengan duit berbanding rotan..
Kalau nak beli aiskrim kena cari pendapatan sendiri..
Aku pergi bawah rumah dan melakukan aktiviti korek-korek dan kuis-kuis tanah..
Mana tahu untung-untung jumpa dua posen abang aku punya yang jatuh dalam lubang kayu tapi malas nak ambik..boleh beli aiskrim batang kat kedai Cik Yah tahu..
Masa tu, dua posen rasa sangat kaya dan mewah:)
boleh 2 batang eskrem..atau 5 bijik gula-gula..atau roti bun kaya..






2 posen juga boleh jadi hasil seni menarik setaraf picasso kalau kita bijak..
Aku sedih sebab seni ni makin pupus:(

Cara-caranya.. 

1) sediakan kertas kosong - muka tengah buku latihan matematik adalah digalakkan..









2) Pensil gambo kartun-kartun yang diasah dengan pisau lipat hingga tajam









3) Tindihkan kertas atas duit 2 posen








4) Lorekkan hingga sekata sambil goyang-goyang kaki









5) Kembangkan serombong hidung









Tadaa:)



Esoknya boleh tunjuk kat cikgu pendidikan seni :)
Kalau tunjuk kat cikgu matematik, masak aku..


22 komen

Write komen
Cik Pensil
AUTHOR
January 17, 2013 at 9:15 PM delete

dah buat ! menjadi :D HAHA

Reply
avatar
BiskOt
AUTHOR
January 17, 2013 at 10:20 PM delete

sb masa kecil suka main chasier2, alternatif ini digunakan,pastu gunting skeping2..makan bermainlah kami shoping2~ pondok2~ XD.

Reply
avatar
January 17, 2013 at 11:20 PM delete

memang selalu gak buat dulu.. last2 kena warning sebab habiskan kertas je. semua jenis duit syiling dok habis dilorreknya waktu tu. huhu~

Reply
avatar
Len Inouie
AUTHOR
January 18, 2013 at 1:02 AM delete

hehehe... budak sekarang dah x pandai nak hargai dah.

Reply
avatar
plain83
AUTHOR
January 18, 2013 at 9:14 AM delete

budak2 kecik skang main ipad/tablet/netbook/laptop jer... oh masa berlalu dengan pantas skali :(

masa skolah rendah dulu ada kena tekap2 potongan bawang, lobak sawi, kentang dan lain2 pakai watekaler kat kertas lukisan time kelas seni, pastu kena tiup watekaler atas kertas smpai pening lol... mmg nostalgia btol ^^

Reply
avatar
deno
AUTHOR
January 18, 2013 at 9:30 AM delete

<3 !!! ernah buat mcm ni! hihi...

blog deno dah bertukar domain baru..
ini link baru : www.dayangdeno.my

Reply
avatar
Yousof
AUTHOR
January 18, 2013 at 11:18 PM delete

Hehehe aku rasa budak² sekarang dah tak main lukis² style ni dan aku rasa diaorang rugi..

Reply
avatar
January 19, 2013 at 10:17 PM delete

hu hu hu terkenang zaman kanak2 dulu... hidup 80's kids

Reply
avatar
Lee-kun
AUTHOR
January 19, 2013 at 10:40 PM delete

bese buat dulu..pahtu guna untuk main jual2 nasik lemak..kehkehkeh..XP

Reply
avatar
Empayar Utama
AUTHOR
January 20, 2013 at 1:02 AM delete

Nostalgia sekolah rendah...

Reply
avatar
C++
AUTHOR
January 20, 2013 at 7:16 AM delete

Bhai NaZha...

Ini gambar tipu... duit design nih mana ader masa lu kecik... ini duit tahun 1998 la... mana boleh.... tak samer... kalu lu nak tunjuk contoh... lu kena dapatkan duit tahun 80'an.... hahaha

Reply
avatar
Uncle Jonni
AUTHOR
January 20, 2013 at 11:23 AM delete

hakhakahk... yep... dulu kecik2 suka buat camtu... huhuhuhuhu

Reply
avatar
Cikgu Ma
AUTHOR
January 20, 2013 at 3:47 PM delete

serius ni la seni masa sekolah rendah dulu...

Reply
avatar
HEMY
AUTHOR
January 20, 2013 at 6:34 PM delete

aku sll gak wat mende ni.pastu kena kencing ngn pakcik aku..dia bagi singgit kertas suh buat..dia kata lagi cantik.jenuh la aku buat tak kuar2...natang!!

Reply
avatar
Aujinz
AUTHOR
January 20, 2013 at 8:53 PM delete

dulu siap letak daun setawar dalam buku teks tueeee... koh koh koh

Reply
avatar
keri ikhwan
AUTHOR
January 20, 2013 at 11:03 PM delete

pastu banding ngan member tengok sapa punye tumbuh pling subur

Reply
avatar
keri ikhwan
AUTHOR
January 20, 2013 at 11:06 PM delete

wei.. buku matematik tuu..
aku dulu buku matematik tu buat main lingo ke ringo ntah lupa. pastu main lawan garisan (lupa nama game tu) .. x main la buat lukisan syiling ni.
yg lukisan syiling ni buat kt buku latihan b.inggeris

Reply
avatar
Scya Lollita
AUTHOR
January 21, 2013 at 4:52 AM delete

haha pastu buat banyak2 sampai penuh buku dengan semua jenis syiling -_-

Reply
avatar
January 21, 2013 at 5:07 AM delete

suka pkai pensel warna warni.... nostalgia betul

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
January 21, 2013 at 10:05 PM delete

Memang dulu kalau terjumpa duit doposen, mata akan terjojol besar sebab dah nampak apa akan dibeli dengan duit sebanyak tu.

Aku juga sedang menyiapkan entri tentang doposen. :)
Tapi kau lebih laju dari aku nampaknya. Cih! v_v

-Pa-

Reply
avatar