Memori Puasa : Saya dan Kentong

23.7.12 16 Comments A+ a-


Bismillahi Rahmani Rahim



Abah saya seorang bilal kampung..





Dulu masa kecil, bila masuk bulan puasa, selalu ikut temankan abah buka kat surau..
Surau tak jauh pun..kat depan rumah je..





Kat surau ada instrumen bernama "kentong"@ "beduk".
Kentong ni digantung kat sebelah tempat wuduk..
Kat tengah-tengah "kentong" ada lubang besor..
Dalam lubang ni ada pulak pemukulnya atau nama komersialnya anak "kentong"
Rupanya, sebab dulu-dulu tiada mic, jadi abah selalu guna "kentong" untuk maklumkan dah masuk waktu berbuka..





Bunyi "kentong" kuat..Satu kampung boleh dengar..
Kira dah boleh korek hidung la kalau dengar bunyi "kentong"..





Dulu saya tak berani main dengan "kentong" ni..
Sebab bila saya ketuk, abah cakap ketukkan "kentong" saya tu bukan nak bagitahu orang dah masuk waktu buka, tapi nak maklumkan ada orang mati..hehe
Kenapa dipanggil  "kentong" ? Entah..orang jawa memang panggil macam tu kot..

Lepas tu, saya dan abah akan buka sama-sama..
Bahagia kan keluarga saya?

Ya, selamat berbuka semua:)












Al-Fatihah untuk Abah

16 komen

Write komen
The Sharkox
AUTHOR
July 23, 2012 at 8:20 PM delete

hoi, bukan nama dia kerantong ke? kerantong merupakan objek yg menjadi idaman para kanak2. barangsiapa kanak2 yg berjaya mengetuk kerantong azan, maka ianya akan digelar otai kerantong.hahaha

Reply
avatar
nazha anua
AUTHOR
July 23, 2012 at 9:02 PM delete

eh, kerantong eh?mungkin "kentong" tu shortform kerantong kot..tapi bunyi kentong memang boleh buat ketagih kot..hehe

Reply
avatar
nurdani
AUTHOR
July 23, 2012 at 10:19 PM delete

pertama sekali, kartun memang lawa, comel, wow!
kedua sekali, baru tahu dipanggil kentong. sebelum ni panggil gedebak gedebuk je.haha.

dan ketiga, salam perkenalan :) nice blog

Reply
avatar
Aujinz
AUTHOR
July 23, 2012 at 10:33 PM delete

tempat aku panggil beduk... kena beduk kuat kuat baru keluor bunyik dia... koh koh koh..

Reply
avatar
Aujinz
AUTHOR
July 23, 2012 at 10:41 PM delete

aku tak leh nak review lukisan ang yang lama lama bro.. semua keluo tanda seruan.. kenapa eik?..

Reply
avatar
nazha anua
AUTHOR
July 24, 2012 at 12:12 AM delete

Entahlah bro..hari tu lepas update "Ilham Berangan" terus entri yang lain kelaur tanda seruan..bengkek jugak la..mungkin ada code crash kot..dah la dah banyak buat entri..nak upload balik 1-1 macam kurang kerajinan la pulak..sobs sobs

Reply
avatar
nazha anua
AUTHOR
July 24, 2012 at 12:13 AM delete

ko jawa jugak kan?hahaha

Reply
avatar
NaD
AUTHOR
July 25, 2012 at 6:59 PM delete

alahai kentong.. tmpt aku dulu, lepas abes terawih ketuk kentong lame2..haha

Reply
avatar
onlajer
AUTHOR
July 25, 2012 at 9:10 PM delete

Assalamualaikum,
Lama juga aku tak memukul kentong ini, dekat kg aku sekarng dan pakai siren je

Reply
avatar
onlajer
AUTHOR
July 25, 2012 at 9:11 PM delete

Tapi bab bawa ambeng ke mesjid masih ada lagi

Reply
avatar
merahitujambu
AUTHOR
July 26, 2012 at 8:02 PM delete

memang tahu benda tu tp x th nama dia..XD

Reply
avatar
nazha anua
AUTHOR
July 26, 2012 at 8:13 PM delete

memang win la sapa dapet ketuk kan..hehe

Reply
avatar
nazha anua
AUTHOR
July 26, 2012 at 8:14 PM delete

hehe..aku tak boleh..nanti orang2 tua marah kalau usik kentong tu..

Reply
avatar
nazha anua
AUTHOR
July 26, 2012 at 8:15 PM delete

woah..maju bagai pakai siren ni..hehe..
tempat aku pakai mic je sekarang..tapi nasi ambeng adalah wajib ghunnah

Reply
avatar
nazha anua
AUTHOR
July 26, 2012 at 8:15 PM delete

itulah namanya - kentong

Reply
avatar