Kenangan Ramadhan, Raya dan Aku

31.7.13 22 Comments A+ a-




Bismillahi Rahmani Rahim




Yang ni versi aku punya:











Zaman aku berpuasa dengan raya masa kecik-kecik dulu best gila..
Aku ingat lagi mase tu, aku pergi kedai Cik Yah kat depan rumah..











Makcik yang berusia separuh abad ni sangat garang..









Masa nak raya, kedai dia ade buat promosi..
Kontest tikam nombor untuk bebudak kecik..









Aku berjimat duit 40sen waktu sekolah untuk menikam nombor..
Hadiah mercun weh..thunderclap, thunderking, mercun gasing..
Pergh! aku bernafsu mercun..
1 tikam = 10 sen..










Aku beli dengan abang aku..
Sebab aku tak pernah bertuah sangat, aku tikam dengan berhati-hati..









Aku gagal..
Abang aku dapat tikam thunderclap..
Kenapa?
Kenapa orang nakal macam abang aku selalu bertuah..









Rahmat ramadhan..setan kena rantai..
Begitu juga le"setan"an beliau..
Aku diajak main sama wuhuu..









Kami main bersama kawan lain kat court takraw depan rumah..









dan aku ya..
amik masa untuk biasakan diri main mercun..











Akhirnya sumbu pun menyala selepas beberapa kali hidup segan mati tak mahu..









Lagi sekali..
Budak baik mana pernah bertuah..
Thunderclap tu pergi betul2 kat jalanraya..
Sebijik kereta yang lalu menjadi mangsa kerakusannya..











Abang aku dan kawan yang lain mengambil tindakan awal menghadapai situasi luar jangka ni..
Aku je yang macam...









Nasib baik kereta tu tak patah balik..
Kalau tak..mungkin aku beraya tahun tu dengan bunga tayar kat muka..
Lepas tu, aku main tuju kat bulan..
At least, dia tinggi..kalau jerit WOOIII pun aku tak dengar..

Memori..memang..
Selalu manis..










Panjang perkataan : 175
Haish..patut aku tulis 200 patah perkataan..

Apapun, aku akan baiki kesilapan ini..

SELAMAT HARI RAYA in advance
MAAF ZAHIR sahaja..:)



22 komen

Write komen
C++
AUTHOR
August 1, 2013 at 12:03 AM delete

Bhai NaZha...

Hahaha... sori tak masuk ini contest ini tawun... hahaha... kasi chan orang lain... Hahaha...

Selamat rayer dari gua... Hahaha

Reply
avatar
August 1, 2013 at 12:21 AM delete

ini tidak adil,yang bero punya lebih 100 patah perkataan termasuk perkataan yang dalam gambar..heheeee

selamat hari raya,bero..

Reply
avatar
Noor Suraya
AUTHOR
August 1, 2013 at 12:32 AM delete

ini tak aci....punya la duk bedung tangan supaya tak melebih lebih dlm buat ayat tau.hahahahahahahahhahaha...
Nway..terima kasih bro..
cerita bro mmg lawak....

Reply
avatar
Aujinz
AUTHOR
August 1, 2013 at 1:09 AM delete

tokey kontes lebih perkataan boleh plak... ini tidak adil!!!

koh koh koh...

Reply
avatar
naza hada
AUTHOR
August 1, 2013 at 1:20 AM delete

tokey kontest takpe..ada imuniti..:P

Reply
avatar
August 1, 2013 at 1:25 AM delete

budak baik eh??? tapi memang betul pon.

aku x masuk kontes.. sebab aku dah lupa kenangan zaman dolu2.. termakan semut banyak sgt kot. hahahaa~

Reply
avatar
BiskOt
AUTHOR
August 1, 2013 at 1:48 AM delete

T^T ku terimanya dengan alhamdullilahhirobila'lamin~! wui terharu.. menambah lagi koleksi lejen. :D terimakasih

dan betul2 lejen punya story ni, belaku juga sekiling ambe fenomena nikam2 tu.. tp xpernah pula dpt stail mecun... =3= (glemer Che Yah)

Reply
avatar
Taufik
AUTHOR
August 1, 2013 at 2:08 AM delete

aku terlepas kontes rupanya huhu

Reply
avatar
C++
AUTHOR
August 1, 2013 at 6:11 AM delete

Bhai Taufik...

Lu dok layan bini sampai tak kering kain... macam mana tak terlepas ini kontes.... hahahaha

Reply
avatar
Keri Ikhwan
AUTHOR
August 1, 2013 at 6:47 AM delete

teringat time kecik selalu kena marah kalau kantoi beli mercun. tp bila dh besar sket tu kantoi pn mak ayah terpaksa redha je. kena bebel jela

apa pun tak sabar nk tengok kad raya tu :D

Reply
avatar
P#eoniX
AUTHOR
August 1, 2013 at 6:48 AM delete

thanx...dapat tambah koleksi...heheheh...n'way lawak gak bile tengok papan tikam tuh...lame dah x der...heheheh...adoilah...best biler tengok zaman kecik dok main mercun..apepon terbaekkk!!!!syukur...heheheh

Reply
avatar
P#eoniX
AUTHOR
August 1, 2013 at 6:50 AM delete

uncle jhony x join ker??mungkin lupe letak url kot...sorry tanye...hehehe...

Reply
avatar
August 1, 2013 at 8:58 AM delete

sekarang nak main mercun pun dah takde rasa apa, sedih... btw terima kasih kerana memberi kemenangan kepada entry aku yang tak seberapa tuh huhu

Reply
avatar
Cik Chokie
AUTHOR
August 1, 2013 at 9:01 AM delete

Ingat masa sekolah rendah dulu abang miza selalu beli mercun tapi ibu ayah tak marah. Sepupu miza datang beraya kat rumah, dia kata mana tempat nak beli mercun dan miza tunjuk lah. Sekali kantoi kena sebat dengan bapak dia tang tu jugak. Sangat mengerikan.

Reply
avatar
cEro
AUTHOR
August 1, 2013 at 9:52 AM delete

Aku kurang sikit memori bermercun ni...
jadi mmg tak best laa bila berborak dgn aku psal mercun...

Reply
avatar
plain83
AUTHOR
August 1, 2013 at 9:58 AM delete

tikam nombor menang mercun, anjuran peniaga kedai runcit... serius pertama kali aku dengar kewujudan benda ni, owh i'm such a noob... lol

Reply
avatar
plain83
AUTHOR
August 1, 2013 at 10:02 AM delete

noob, entry hang banyak berkait rapat dgn org ramai yg dah dewasa secara umum, so efek pengaruh entry hang tu mmg meluas, beribo ribo tania noob ^^

Reply
avatar
La Kuchi
AUTHOR
August 1, 2013 at 5:42 PM delete

bagusla makcik yang punya promosi..sempoi jek kedai tuh

Reply
avatar
merahitujambu
AUTHOR
August 2, 2013 at 2:13 AM delete

kenangan terindah zaman kanak2..org ksnag hado??alih2 main tembak2 kt phone.bosannn

Reply
avatar
aku_ein
AUTHOR
August 2, 2013 at 4:39 PM delete

Tikam dosa...main mercun bazir duit dosa gak..huhuhu

Macam la aku masa kecik dulu xpernah main tikam-tikam..
dan masa besar ni macam la xmain mercun..huhuhu

Reply
avatar
Akhelaken
AUTHOR
August 6, 2013 at 7:42 PM delete

gile legend la, basikal, songkok... eh,kwn blk beraya kat labis tahun ni, mesti lalu dpn rumah hang.. boleh tumpang beraya :)

Reply
avatar
ayut
AUTHOR
August 17, 2013 at 6:16 AM delete

hahaha...menarik!memori itu mmg indah kan :) skrg ingt blik gelak sorang2x..."baik" yela aku dulu :p

Reply
avatar