Gong Xi Fatt Chai

7.2.13 20 Comments A+ a-



Bismillahi Rahmani Rahim




Antara kenangan yang membenak dalam fikiran aku adalah masa aku kerja part time dulu..
Masa tu lepas SPM..
Sementara menunggu panggilan PLKN, aku telah ditawarkan disuruh abah untuk kerja kat stesen minyak kat pekan Parit Sulong..
Ia terletak dalam 10 minit perjalanan naik motor honda ex5 abah dengan kelajuan 60km/j..









Ia kepunyaan sepasang suami isteri bangsa cina..
Aku hairan sebab, mereka naik motor dengan kereta cabuk je..tapi ada stesen minyak..
Wow!









Shift aku bermula dari pukul 7 pagi sampai 3 petang..










Pekerjaan sebagai atendan pam minyak telah mengajar deria2 aku supaya lebih sensitif setanding ejen 007 dengan kehadiran kenderaan yang nak isi minyak..
Shinnngggg!!!









Aku juga selalu ditegur oleh Encek Supervisor aku supaya jangan berangan James Bond masa bekerja..Ah, teringat aku dengan wajah jawanya yang hitam manis tu..
Selain daripada mengepam minyak, job description aku yang lain ialah sapu sampah..
Area aku tepi stesen minyak sampai longkang kat depan jalan raya..










Nak dijadikan cerita, hari tu tahun baru cina..
Aku tak cuti sebab gaji double oh masa tu..sayang oh..
Selaku lepasan SPM yang tiada duit, gaji double adalah mahal pada aku..takkan aku persiakan..
Masa aku tengah dedikasi sapu sampah, aku telah ditegur oleh Encek Taukeh..
Wajahnya ketat sedikit..macam marah pun ada aku tengok..
Tiba2 dia tak bagi aku sapu sampah!
Aku macam blur..Takkan aku nak sepahkan balik sampah ni..
Mana boleh aku tak sapu sampah..ni dah melanggar job description aku ni..
Aku pun tanya, kenapa tak boleh sapu sampah?










Dia kata...









Aku bertambah blur..Konsep apakah ini?
Apa kaitan tak sapu sampah dengan ONG?
Aku dah terbayang, kalaulah hari2 adalah Tahun Baru Cina macam mana agaknya jadi kat stesen minyak tu..
Bayangan aku terhenti kat situ..tak smpai 5 saat pun aku terbayang..
Lantaklah, bukan stesen minyak aku pun keh keh keh..
Apapun, aku hormati pendirian Encek Taukeh..
Mungkin dah tradisi orang cina macam tu..
Bila aku nak belah, Encek Taukeh kata "belenti belenti"..
Dia keluarkan sesuatu dari koceknya..











Oh wah Ang Pow liow!!!
dan
Limau pun ada!!!
Bukak2 sampul angpow aku nampak 2 keping not RM10..
Ohohoho murah rezeki aku dan Encek Supervisor hari tu:)
Limau sekotak Encek Taukeh bagi..
Mau sebu usus aku makan semua buahan berasid tu sampai habis..
Apapun...
Kita sayang sama u Taukeh..
Selamat Tahun Ular
Gong Xi Fatt Chai!!

20 komen

Write komen
Taufik
AUTHOR
February 7, 2013 at 2:53 AM delete

cool story bro
aku pon ex-pump attendant
memang seronok bila teringat balik zaman dulu2 haha
penah sekali tertembak petrol tu ke muka aku haha
mc sehari sakit mata

time raya adilfitri aku keja, raya cina aku keja gak haha
gila sungguh waktu tu

aku start keja masa lepas pmr lagi
lepas tu tiap kali aku cuti sekolah, cuti sem, cuti midterm tokey stesen minyak slalu offer aku kalau2 free mai la keja hehe
dia tau aku keja macam mana

sampai hari ni kami masih kontek, dia dah beranak pinak dah
dalam byk2 chinese dia lah antara yg aku paling rapat

Reply
avatar
Dayang Deno
AUTHOR
February 7, 2013 at 4:49 AM delete

best tuh dapat angpow tuuu... btw, nice artwork!:)

btw, encik nazha anua, jom tengok kartun deno lukis? hehe, nak minta komen dari anda.. hihik^^ tapi deno lukis dalam sketch book je.. kalau rajin jom ke link ni : http://dayangdeno.blogspot.com/2013/02/kalau-dah-jodoh.html

Reply
avatar
February 7, 2013 at 3:37 PM delete

a'ah.. pernah gak dengar pantang larang dorang ni. xleh sapu rumah time tahun baru.

syiok la dapat makan limau mandarin tu. nak pulak yang manis2.. ;D

x pernah ada experience keje pam minyak..

Reply
avatar
BiskOt
AUTHOR
February 7, 2013 at 5:45 PM delete

tengah khusyuk2 semangat membaca. blur jap diperenggan ..naik motor 'dengan' kereta cabuk.. (kepala dah fikir lain. baca 2,3 kali ow baru faham) XD

tak pernah juga ada pengalaman kerja pam2 ni. ngilu. sb setiap kali jejak kaki di pam minyak, mesti terfikir, andai stesen minyak ni meletop..celah mana nak lari. kalau boleh sapa2 yg isi minyak tu nak perhambat dorg, suh blah cpat selamatkan diri. gelabah =.=''''

Reply
avatar
merahitujambu
AUTHOR
February 7, 2013 at 6:03 PM delete

sayang lebih bila dia bagi bonus 1 bulan..tapi paling x best bila lepas dpt bonus boleh mara sesuka hati..rasa nk bagi semula aja duit bonus tu..bahahahha..apa pon cuti lama..mahu pegi jenjalan.. =P

Reply
avatar
February 7, 2013 at 7:18 PM delete

tahun baru cina perayaan untuk kaum cina... baru aku sedar tiada perayaan khusus untuk kaum melayu, sbb kita merayakan perayaan untuk agama Islam sahaja.

Reply
avatar
Unknown
AUTHOR
February 7, 2013 at 7:57 PM delete

ahahah comel je lukisan

Reply
avatar
plain83
AUTHOR
February 8, 2013 at 1:30 AM delete

hmm melayu tak sebok nak buat tahun sendiri pulak yek dulu, kalo ada la agaknya sempena apa yek... binatang jugak ke? atau bunga... cempaka, anggerik, mawar, melur... :p

Reply
avatar
plain83
AUTHOR
February 8, 2013 at 1:35 AM delete

baguih la korang ni ada pengalaman kerja kat stesen minyak dulu.. aku cuma ada pengalaman isi minyak kereta sendiri jer, takda oil pump attendant nak tolong isikan... ahaha

Reply
avatar
cci
AUTHOR
February 8, 2013 at 11:02 PM delete

wah.. bestnya dpt tokey camtu.. ^_^ sangat baik lor...

Reply
avatar
TiranaAduka
AUTHOR
February 9, 2013 at 12:04 AM delete

salam
Pengalaman yg menarik.tq.share

Reply
avatar
February 9, 2013 at 4:16 AM delete

hehe..saya pernah sekali kerja bertaukekan cina lepas abis belajar dulu..

Reply
avatar
cEro
AUTHOR
February 11, 2013 at 6:33 AM delete

Aku pun ada cerita.
Ceritanya:
aku tak pernah dapat angpow masa hari raya cina
Sekian...


*sedih di hujung penjuru bilik*

Reply
avatar
Keri
AUTHOR
February 11, 2013 at 6:39 PM delete

Harap2 cerita ni mnjadi motovasi buat semua pekerja pam mnyk sdunia.
Ak x prnh keje pm mnyk. Pasr raya je

Reply
avatar
HEMY
AUTHOR
February 12, 2013 at 7:03 PM delete

aku pn penah keje stesen minyak shell..tp masa form 4 punya cuti sem..sebab nk cari duit yuran spm

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
February 19, 2013 at 12:01 AM delete

Noob sebab bangsa cina bangsa yang mempunyai peradaban dan teknologi tinggi berkurun lamanya sampai ada kalendar sendiri.

Bangsa melayu? hanya raya puasa tu pun sebab ISlam dan nak kata Islam pun tak guna kalendar Islam.. Zaman kegemilangan ISlam tamadun Islam guna kalendar Islam dan Jumaat hari yang cukup mulia.

hoh ho ho..

Reply
avatar
Aujinz
AUTHOR
February 19, 2013 at 12:33 AM delete

Aku tak pernah kerja stesen minyak.... dan aku tak pernah dapat ang pow.... wahhh.... kesiannyaaaaaa... ~

Reply
avatar
ayut
AUTHOR
February 19, 2013 at 12:49 AM delete

tu pantang org cina dulu2x kan..xleh sapu smpah...tp smpi stesen myk pon takleh lg bgus ma...keje tarak.. :p

Reply
avatar
DennouTantei
AUTHOR
July 9, 2013 at 10:36 PM delete

parit sulongg haha kampung ak, umah atuk ak depan bangunan oren tu je(klu je hehe), haha ad gak jumpa org bp jugak haha2

Reply
avatar
huhuhuhu
AUTHOR
March 12, 2014 at 6:12 AM delete

klo keje kt station myk,ade x tmpt nk solat?

Reply
avatar